Op woensdag 1 mei 2024 (feestdag) worden onze telefonische permanenties opgeschort.
Contact
Sluit

Energieprijzen : welke financiële hulp?

Er zijn verschillende mechanismen om te helpen met de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen. Maar wat zijn de voorwaarden om er toegang toe te krijgen?

Het is belangrijk op te merken dat sinds 2016 de Brusselse Woning investeringen doet om uw energiefacturen te verlagen :

  • Het beheer van de verwarmingsketels op afstand : in de helft van onze gebouwen zijn de collectieve ketels geparametreerd om een bepaalde temperatuur niet te overschrijden. Als reactie op de prijsstijging heeft de Raad van Bestuur van de Brusselse Woning bovendien beslist om de temperatuur in de gebouwen waar de ketels op afstand beheerd worden met één graad te verlagen. Deze maatregel zal toelaten om ongeveer 7% te besparen op het verbruik.
  • De oudste ketels worden vervangen.
  • Het isoleren van de gebouwen : onlangs werden er grote werken uitgevoerd in verschillende complexen. Deze goed geïsoleerde gebouwen zien hun energieverbruik dalen. Veel andere werven zijn gepland voor 2023, meer bepaald via het Klimaatplan.
Heb ik recht op financiële hulp?

De beste bescherming tegen prijsstijgingen is het sociaal tarief (tot 5x minder hoog dan de marktprijs).

  • Voor de verwarming: als huurder van een sociale woning, krijgt u automatisch het sociaal tarief voor de collectieve verwarming
  • Voor de elektriciteit en de individuele ketels wordt het sociaal tarief toegekend aan gezinnen waar minstens één persoon:
    • een begunstigde is van het OCMW
    • een begunstigde is van een tegemoetkoming wegens handicap
    • een begunstigde is van een gewaarborgd inkomen of een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden
    • het BVT-statuut heeft. Dit statuut werd verruimd naar aanleiding van de energiecrisis. Werklozen en kleinverdieners komen in aanmerking. Informeer bij uw ziekenfonds. Het is het ziekenfonds dat het BVT-statuut toekent.

Denkt u van het sociaal tarief te kunnen genieten, maar staat dat niet vermeld op uw factuur? Neem contact op met de FOD Economie op 0800/120.33 om te weten of u aan de voorwaarden voldoet.

Ander recht dat u moet kennen: het statuut “beschermde klant”. Dit werd ingevoerd om te vermijden dat de energieleveranciers de energietoevoer afsnijden van klanten die er niet in slagen hun facturen tijdig te betalen. Als u een ingebrekestelling hebt ontvangen van uw leverancier, aarzel dan niet om contact op te nemen met BRUGEL om van deze bescherming en van het sociaal tarief te genieten gedurende de tijd waarin u uw schuld aan uw leverancier betaalt. Een onlineformulier is beschikbaar op hun website.

Indien u uw facturen niet meer kunt betalen of voor advies over energie, kunt u zich wenden tot de cel energie van het OCMW. Het OCMW is een openbare dienst voor iedereen, zelfs als u er nog nooit een beroep op hebt gedaan.