Huurder zijn bij de Brusselse Woning brengt rechten en plichten met zich mee.
Onze diensten behandelen de dossiers van alle huurders op een eerlijke en transparante manier, met inachtneming van de wettelijke bepalingen.
Huurder zijn bij de Brusselse Woning brengt rechten en plichten met zich mee.
Onze diensten behandelen de dossiers van alle huurders op een eerlijke en transparante manier, met inachtneming van de wettelijke bepalingen.
Het gaat om een huurcontract dat u (de huurder) met ons, de Brusselse Woning (de verhuurder) sluit. Dit document vermeldt de rechten en plichten van de huurder en de verhuurder. Het moet worden ondertekend door de titularis(sen) van het contract.
9 punten die u als huurder moet onthouden:
De huurwaarborg moet uiterlijk bij de ondertekening van uw huurcontract betaald worden.
Het is een som geld (gelijk aan 2 of 3 maanden huur, naargelang het geval) die op een bankrekening, op uw naam en op naam van de verhuurder wordt vastgezet.
Uw huurwaarborg zal u worden teruggegeven aan het einde van het huurcontract na aftrek van eventuele huurschade en/of onbetaalde bedragen.
U moet een verzekeringspolis afsluiten en die elk jaar betalen.
Informeer uw verzekeraar dat de Brusselse Woning beschikt over een clausule van afstand van verhaal in geval van een schadegeval (dat kan uw verzekeringskosten verminderen).
Uw verzekering moet het volgende dekken:
De Brusselse Woning beschikt over een verzekering voor haar gebouwen. U hoeft de muren, vloeren en plafonds van uw woning niet te verzekeren, enkel haar inboedel.
De huurberekening is complex en specifiek voor elke situatie. Het volgt echter zeer strikte regels.
Om u te helpen om te begrijpen hoe de berekening gebeurt, vindt u in deze video de grote principes:
U kunt ook meer gedetailleerde en gepersonaliseerde uitleg vragen aan de dienst boekhouding.
Elke maand stuurt de Brusselse Woning een huurafrekening. U moet de huur en de lasten betalen tegen de 10e van elke maand.
U kunt uw huur en uw lasten betalen
Het voordeel van de domiciliëring: de betaling gebeurt automatisch bedrag en u betaalt altijd op tijd!
DomiciliëringsformulierAls u niet uw huur betaalt, is hier onze procedure bij huurachterstallen in het geval van onbetaalde huur.
Als u moeilijkheden ondervindt om uw huur te betalen, neem dan contact op met de dienst boekhouding, die samen met u een oplossing zal vinden die afgestemd is op uw situatie.
Let op: wachten verergert de situatievaak en brengt extra kosten mee voor u.
Er zijn twee soorten lasten:
In beide gevallen betaalt u een provisie via uw huurafrekening.
Één keer per jaar berekent de Dienst Boekhouding de werkelijke uitgaven voor elk gezin. Hij baseert zich daarvoor op:
Na deze berekeningen zal de Boekhouding u een afrekening van de lasten sturen. In functie van uw jaarlijks verbruik:
Het betrekken of verlaten van een woning vereist enkele formaliteiten.
Hier vindt u alle nuttige informatie om uw aankomst of vertrek eenvoudig voor te bereiden.
Een vastgoedbeheerder stelt de plaatsbeschrijving van uw woning voor elk kamer op. Voor deze dienst wordt een vast bedrag in rekening gebracht.
De ondertekenaar van de huurovereenkomst moet fysiek aanwezig zijn bij de plaatsbeschrijving. Als u dat wenst, kunt u zich laten vertegenwoordigen door een vastgoeddeskundige naar keuze, maar daar moet u zelf de kosten van dragen.
Als u niet in staat bent om aanwezig te zijn, dan kunt u zich laten vertegenwoordigen door een persoon naar keuze op voorwaarde dat u deze een schriftelijke volmacht geeft.
Na zijn bezoek bezorgt de vastgoeddeskundige u een document. U hebt 15 dagen na ontvangst de tijd om ons eventuele opmerkingen door te geven.
Als huurder bent u verplicht om het appartement in dezelfde staat terug te geven als bij uw intrek (afgezien van normale slijtage). Wanneer u het appartement zult verlaten, zal de plaatsbeschrijving bij intrede worden vergeleken met de plaatsbeschrijving bij uittrede. Zo zal u enkel de schade worden aangerekend die na uw intrede in de woning is ontstaan. U zult dit document nodig hebben bij het einde van de huurovereenkomst.
Bij de plaatsbeschrijving bij aankomst krijgt u toegang tot uw woning: sleutels of badge (die u op de zwarte lezer moet plaatsen om de deur te openen).
Meer informatie over de werking van onze Intratone-badges:
Om uw verhuizing naar een van onze woningen rustig voor te bereiden, kunt u onze praktische gids lezen, of u nu een nieuwe huurder bent of binnen de Brusselse Woning van woning verandert (mutatie).
Belangrijk : U kunt uw intrek nemen van maandag tot zaterdag tussen 8u en 20u. Het is verboden om op zon- en feestdagen te verhuizen om de rust van uw buren te respecteren. Tijdens uw verhuizing is het ook verboden om de liften te gebruiken.
Is er een kind geboren?
Proficiat! Stuur de geboorteakte naar de Dienst Boekhouding om uw dossier te actualiseren.
Een nieuwe persoon bij wilt komen wonen?
Dan moet u eerst toelating vragen aan de Brusselse Woning en het antwoord afwachten.
NB: Als een volwassen persoon zich na toelating bij uw gezin voegt, dan moeten zijn of haar inkomsten aangegeven worden en zullen ze in aanmerking worden genomen bij de berekening van de huur.
Een grotere woning aanvragen?
Bekijk ook of u een mutatieaanvraag kunt indienen voor een grotere woning (volgens de bij wet gedefinieerde voorwaarden).
Weet wel dat er een heel lange wachttijd is (minstens 6 jaar).
Breng de dienst boekhouding op de hoogte door een nieuwe gezinssamenstelling te bezorgen. Als de persoon die de woning verlaat een inkomen had, dan zal uw huur herberekend worden.
Als u naar aanleiding van dat vertrek een kamer te veel hebt, dan vragen wij u om een aanvraag tot mutatie naar een kleinere woning in te dienen. Zo zou u van een vermindering van de huur kunnen genieten. Wanneer u zult verhuizen, zal uw huur omgerekend worden naar de nieuwe woning en zult u een dienst bewijzen aan een gezin dat op een grotere woning wacht.
Formulier mutatie-aanvraag
Indien de woning die u betrekt niet meer overeenstemt met uw gezinssamenstelling (te kleine of te grote woning), dan hebt u het recht om een mutatie aan te vragen.
De Dienst Kandidaten kan u inlichten over het aantal slaapkamers waarop u volgens uw gezinssamenstelling recht hebt, en u een mutatieaanvraagformulier bezorgen.
Er moeten drie voorwaarden vervuld zijn voordat aan uw aanvraag tot mutatie kan worden voldaan:
Als uw woning één/twee (of meer) slaapkamers te veel heeft ten opzichte van de grootte van uw gezin, dan schrijft de Reglementering voor dat we u naar een kleinere woning moeten muteren (Verplicht Mutatieplan). Indien u de voorgestelde woning weigert, zouden wij genoodzaakt kunnen zijn om u een opzegging-verbreking met een termijn van zes maanden te geven.
U kunt uw huurcontract op elk ogenblik beëindigen. Daartoe moet u ons een aangetekende brief sturen waarin uw opzegging en de datum van inwerkingtreding ervan vermeld zijn.
De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. Deze termijn kan in bepaalde omstandigheden worden ingekort.
Ja, uw huurcontract kan om verschillende redenen worden opgezegd:
Bij overlijden heeft de echtgenoot(e) of wettelijk samenwonende partner het recht om in de woning te blijven wonen. Als de titularis van de huurovereenkomst niet gehuwd was / niet wettelijk samenwoonde, dan eindigt de huurovereenkomst.
De woning kan niet worden overgedragen van ouders naar kinderen.
Neem bij technische problemen contact op met onze Technische Dienst, liefst telefonisch of via onze onlineformulier
Om technische incidenten in de gemeenschappelijke ruimten te melden (defecte lift, elektriciteit, vandalisme, toegangscontrole van het gebouw, diefstal van brandblussers, enz.), kunt u contact opnemen met uw conciërge, die als tussenpersoon met onze technische dienst zal optreden.
Om de aanwezigheid van ongedierte (muizen, wantsen, kakkerlakken…) te melden, kunt u dit formulier invullen om de ontsmetting van uw woning aan te vragen.
De wachtdienst doet dus enkel interventies bij dringende techniek kwesties op 0800/37.136.
Sommige herstellingen zijn ten laste van de huurder, andere ten laste van de eigenaar. We raden u aan om de rubriek “Wie betaalt wat” in onze onthaalboekje te raadplegen om na te gaan wie de meest frequente herstellingen voor zijn rekening moet nemen. ». De verdeling van de kosten tussen huurder en verhuurder leeft de jurisprudentie en de gebruiken ter zake na.
Meer details en bijzondere gevallen bij onze Technische Dienst.
Vanaf 1 januari 2025 wordt het uurtarief voor technische interventies uitgevoerd door onze arbeidersregie vastgesteld op 55 euro. Deze aanpassing weerspiegelt de evolutie van de kosten verbonden aan onze activiteiten (indexering, stijging van de prijzen van materialen en operationele kosten) om de continuïteit en kwaliteit van onze diensten te waarborgen.
De zogenaamde “huurherstellingen” vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder, die een beroep mag doen op een firma naar keuze. Wij zullen deze herstellingen niet voor onze rekening nemen. Grotere problemen moeten echter verplicht aan de Brusselse Woning worden gemeld. Om te weten of deze werken voor rekening van de huurder of de eigenaar zijn, verwijzen we naar “wie betaalt wat”.
Een ervaren doe-het-zelver kan sommige kleine werken zelf uitvoeren. Raadpleeg onze technische gids “tips en tricks” in onze onthaalboekje en volg het stappenplan in onze videotutos.
Om een bedrijf in te schakelen, Vraag een offerte aan verschillende firma’s om te kunnen vergelijken. Kies voor een interventie tijdens de werkuren. De tarieven van de werkuren zijn altijd hoger voor interventies tijdens de avond of het weekend.
Zorg ervoor dat u aanwezig bent op de afspraak, anders kunnen u verplaatsingskosten aangerekend worden.
Voor kleine werken kunt u eenberoep doen op een sociale ondernemer, die werkt voor gezinnen met een laag inkomen. Bijvoorbeeld: onze partner Multijobs op 02/262.31.58
Bel naar de firma die instaat voor het beheer van de lift (naam en telefoonnr. aangeduid in de kooi of op het mededelingenbord in de inkomhal) of naar de technische dienst van de Brusselse Woning.
Neem contact op met de technische dienst:
Wend u tot uw conciërge of tot de technische dienst om een desinfectie van uw gebouw aan
te vragen. U kunt ook online een aanvraag indienen door de formulier hieronder:
AANVRAAG VOOR ONTSMETTING VAN EEN WONING
Afhankelijk van het soort ongedierte zal de opvolging verschillen:
Wantsen zijn zeer invasief en kunnen een volledig gebouw contamineren. Het is dus belangrijk om snel te handelen door ons de aanwezigheid van wantsen te melden. Als u een tweedehands meubel of matras koopt, vergewis u er dan van dat ze geen bedwantsen herbergen.
Dat kunt u zelf controleren. Uw meterstand opnemen voordat u gaat slapen, en de volgende ochtend opnieuw (geen activiteit gedurende de nacht).
Als het cijfer identiek is, dan hebt u geen lek. Als het cijfer verschillend is, dan zit u met een lek.
Een andere manier om dit te controleren is te kijken of het bedrag van uw waterverbruik ongeveer gelijk is aan dat van uw gewoonlijk verbruik. Als u in één klap een stijging vaststelt, terwijl uw verbruik niet veranderd is, dan zijn er lekken.
Ja. Verwijder altijd eerst het bestaande behangpapier alvorens nieuw behangpapier te plakken. Wanneer u uw woning zult verlaten, zullen de muren in lichte kleuren geschilderd moeten zijn.
Niet helemaal. U mag deze werken uitvoeren, maar u moet vooraf toelating vragen aan de technische dienst. Het is mogelijk om een nieuwe vloerbedekking te leggen op een parketvloer, een tegelvloer, vinyl of tapijt indien dit kortharig is (vast tapijt bijvoorbeeld). Als u kiest om vinyl te leggen op een bestaande tegelvloer, dan moet dit zwevend geplaatst worden, d.w.z. enkel verlijmd op deomtrek (dubbelzijdig).
Nee. Het is niet mogelijk om daarvoor een aanvraag in te dienen. Als dat echt problemen stelt, kunt u best contact opnemen met de sociale dienst.
Ja. Normaal gesproken zijn de woningen uitgerust met een dubbele rail voor vitrages en overgordijnen. Als dat niet het geval is, hebt u de toelating om een dubbele rail aan te brengen op het plafond of een vaste stang aan de muur te bevestigen. De technische dienst kan u advies geven over het beste systeem (roede, rail). Het is verboden om gaten te boren in de ramen.
Ja. Aarzel niet om contact op te nemen met de technische Dienst, die u advies kan geven over de beste bevestigingswijze voor een bepaalde ondergrond.
Nee. Elektrische wijzigingen zijn verboden omdat ze leiden tot nonconformiteit van de installatie.
Als u plots geelachtige vlekken op uw muren of plafonds ziet verschijnen, dan gaat het waarschijnlijk om een lek of om infiltratie. In dat geval verwittigt u de technische dienst.
Condensatie wordt gekenmerkt door kleine zwarte vlekken op de muren. Die bevinden zich meestal rond vensterramen, in de hoeken van slaapkamers, aan het plafond en achter meubels die tegen de muren staan. Het betreft zwammen aan de oppervlakte, in het algemeen schimmels genoemd.
Enkele handelingen die zullen helpen om condensatie te beperken
Verwijder de schimmels met een spons gedrenkt in een antibacterieel reinigingsmiddel (type Dettol).
Vergeet niet om het product te verdunnen volgens de gebruikshandleiding.
Herhaal de operatie indien nodig.
In geval van vlekken op behangpapier:
Afval sorteren is verplicht (witte, blauwe, gele, oranje zakken). Om te weten welk afval in de welke vuilnisbak moet worden gedeponeerd:
Illegale opslag van vuil of grof huisvuil in uw gebouw is VERBODEN. Dit wordt bestraft door aanrekening van de kosten voor het wegvoeren, voor een forfaitair bedrag van 45 €/m3.
De ophaling zal door de Brusselse Woning verzorgd worden, maar doorgerekend worden aan de geïdentificeerde huurder of ten laste van iedereen als de dader niet wordt geïdentificeerd.
Er zijn gratis oplossingen om meubels of zaken die men niet meer wil, weg te doen: lees ons artikel
Meer info : Diensten van Net Brussel (Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
Waak erover wie er in uw gebouw binnenkomt en aanwezig is en let op dat de toegangsdeuren tot het gebouw dicht zijn.
U moet altijd vragen wie er aanbelt alvorens de deur te openen. Als u de persoon niet kent, doe de deur dan niet open. Als er een inbraak plaatsvindt gevolgd door een misdrijf en u hebt de deur geopend voor iemand die niets in uw gebouw te zoeken heeft, kunt u als medeplichtige worden beschouwd.
Uw technisch beheerder zalu een brochure bezorgen (gebruiksaanwijzing van de Intratone, indien u over dit systeem beschikt).
Bel 0800 19 400, noodnummer van SIBELGA
Zodra u in veiligheid bent,
Let op: gebruik geen gasflessenin uw woning. Dat is strengverboden.
Verwittig onmiddellijk de technische dienst.
Neem contact op met uw verzekeraar binnen een termijn van maximum 5 dagen na het optreden van de schade.
Bel bij hoogdringendheid (brand, gewonden) naar het nummer 112 (gratis nummer).
In geval van vandalisme op de appartementsdeuren, de kelderdeuren, de brievenbussen, bergingen, enz. moet u aangifte doen en een kopie van het PV van de politie aan de technische dienst bezorgen. De Brusselse Woning zal de kosten dan voor haar rekening kunnen nemen.
Bij glasbreuk door vandalisme is er ook een PV van de politie nodig en moet u de factuur van de herstelling aan uw verzekeringsmaatschappij bezorgen om een terugbetaling te krijgen.
Bijzonder geval : als het vandalisme glasbreukbetreft en uw verzekering weigert om de kosten voor haar rekening te nemen, stuur dan de weigeringsbrief van uw verzekeraar en het PV van de aangifte bij de politie naar de technische dienst.
Om u te helpen bij het onderhoud of de herstelling van bepaalde elementen ten laste van de huurder, hebben wij een technische gids met de titel “Tips en Tricks” uitgegeven.
U vindt er tips die stap voor stap worden uitgelegd om de meest courante, eenvoudige onderhoudshandelingen uit te voeren. Door dit klein onderhoud zelf te doen, spaart u de kostprijs van een interventie uit.
Samenleven is veel meer dan alleen maar in hetzelfde gebouw wonen: het is een prettige, respectvolle en solidaire leefomgeving creëren.
Onze maatschappelijk assistenten en onze buurt- en gemeenschapagenten (BGA) staan klaar om u dagelijks te begeleiden.
Uw maatschappelijk assistent(e) kan u helpen:
Bij grote renovaties in uw gebouw kan een gespecialiseerde maatschappelijk werker u bovendien helpen om de werkzaamheden beter te begrijpen en u begeleiden bij eventuele te ondernemen stappen.
De rol van de collectieve maatschappelijk werkers is de huurders te helpen om projecten op te zetten met andere huurders, om activiteiten voor te stellen aan de bewoners om het leven in hun gebouw of hun wijk te verbeteren. Bijvoorbeeld: de ingang van het gebouw of een binnenplaats verfraaien, een buurtfeest organiseren, een moestuin aanleggen of een fietsenlokaal inrichten…
De Brusselse Woning organiseert wijkvergaderingen voor de huurders (1 keer per jaar). Ze bieden gelegenheid om elkaar te ontmoeten, om naar elkaar te luisteren en met elkaar te praten. U krijgt er de kans om vragen te stellen; voor zover dat mogelijk is, worden die onmiddellijk beantwoord. De sociale dienst zal u informeren over de datums van de wijkvergaderingen met betrekking tot uw gebouw.
Vier buurt- en gemeenschapsagenten komen regelmatig op al onze woonsites langs en dragen bij tot het handhaven van een serene sfeer en een goede communicatie tussen de huurders.
Ze zijn beschikbaar tussen 12u30 en 20u20 op 0800/37.186 (Nabijheid dienst).
Ze zullen ook op afspraak op donderdagmiddag ontvangen worden in onze permanenties op ons hoofdkantoor, Zaterdagplein 1B.
De projecten voor sociale cohesie (PSC) zijn partners van de Brusselse Woning. Ze hebben lokalen in diverse wijken :
PSC “Minimen”
PSC “Werf – Houthulst“
PSC “Krakeel”
PCS “Pottenbakkers-Gier”
PSC “Papenvest”
PSC “Radijzen-Marollen”
PSC “Versailles-Mariëndal”
Als u ideeën hebt om de sfeer in uw gebouw te verbeteren of om een plek te verfraaien, aarzel dan niet om hen op te zoeken. Ze kunnen ook als tussenpersoon tussen u en de Brusselse Woning optreden indien u en andere huurders eenzelfde probleem ondervinden.
De ARHUU is de Adviesraad van de Huurders.
Er zijn momenteel geen vertegenwoordigers van de huurders. De verkiezingen van 11 oktober 2023 zijn niet geldig omdat de 5% van de kiezers niet bereikt werd.