Sociaal

De Sociale dienst staat tot uw beschikking om u advies te geven, u door te verwijzen en u de administratieve, boekhoudkundige of sociale stappen in verband met uw woning uit te leggen.

Deze begeleiding gebeurt in alle vertrouwelijkheid en neutraliteit.

Maatschappelijk assistenten

Uw maatschappelijk assistent(e) kan u helpen:

  • bij de stappen die worden gevraagd door de andere diensten van de Brusselse Woning (bv.: verzamelen van de documenten voor de berekening van de huur, analyse van uw financiële situatie, opstelling van een brief…)
  • bij stappen die worden gevraagd door andere instanties (bv.: gemeente, OCMW, Pensioendienst…)
  • bij financiële moeilijkheden of huurachterstand
  • om familiale problemen het hoofd te bieden
  • om gezins- of huishoudhulp te vinden voor het onderhoud van uw woning
  • voor pedagogische begeleiding voor het onderhoud
  • om een dialoog op te starten bij burenconflicten
  • of iedere andere aanvraag voor sociale steun

Collectieve maatschappelijk assistenten

Wilt u steun bij het opzetten van projecten of activiteiten om het leven in uw gebouw of buurt te verbeteren?

Doe maar een beroep op onze collectieve maatschappelijk assistenten!

Voorbeelden: de ingang van het gebouw of een binnenplaats verfraaien, een buurtfeest organiseren, een moestuin aanleggen of een fietsenlokaal inrichten, een specifieke problematiek in het gebouw oplossen…

Bij diverse gelegenheden gaan de collectieve maatschappelijk assienten naar de bewoners toe, luisteren ze naar hun behoeften en bekijken ze met hen hoe ze eraan tegemoet kunnen komen.

Buurt- en gemeenschapsagenten

Wie zijn de gemeenschapsagenten?

Twee buurt- en gemeenschapsagenten komen regelmatig op al onze woonsites langs en dragen bij tot het handhaven van een serene sfeer en een goede communicatie tussen de huurders.

Ze zijn beschikbaar tussen 12u30 en 20u20 en u kunt hen bellen indien u grof huisvuil in de gemeenschappelijke ruimten opmerkt, bij een conflict met uw buren, indien u zich onveilig voelt…

Hun GSM-nummers zijn: 0487/50.75.77 en 0487/88.44.07.

ARHUU

Wat is 'ARHUU'?

De ARHUU is de Adviesraad van de Huurders.

Sinds februari 2019 is de ARHUU van de Brusselse Woning opgeschort. Op dit ogenblik zijn er dus geen vertegenwoordigers van de huurders.

PSC (Projecten voor Sociale Cohesie)

Meer info over Projecten voor Sociale Cohesie

Op basis van een partnerschap tussen een vereniging en de Brusselse Woning worden deze projecten gedragen door een vzw en hebben ze als doel om banden te smeden tussen de huurders van een woonsite en om de communicatie tussen de huurders en de huisvestingsmaatschappij te bevorderen, door de huurders te betrekken bij deze projecten en bij het leven van hun gebouw en hun wijk.

Bijvoorbeeld: koffiepauzes, informatievergaderingen voor de bewoners, animaties met de volwassenen en de kinderen, of nog steun aan de huurders bij het opzetten van projecten.

Lijst van de 7 PCS waarmee wij samenwerken

PSC “Minimen”

PSC “Werf – Houthulst

PSC “Krakeel”

PCS “Pottenbakkers-Gier”

PSC “Papenvest”

PSC “Radijzen-Marollen”

PSC “Versailles-Mariëndal”

Burenoverlast

Ik heb een conflict met mijn buur. Wat moet ik doen?

Laat problemen met buren niet escaleren. Ga naar hen toe en probeer rustig te praten. Vaak verdwijnen misverstanden na een gesprek.

Als deze aanpak niet gewerkt heeft, spreek er dan over met één van onze twee buurt- en gemeenschapsagenten. U kunt ook contact opnemen met uw maatschappelijk assistent(e) en hem/haar de situatie uitleggen. Zo zult u bijvoorbeeld doorverwezen kunnen worden naar een dienst voor sociale bemiddeling.

Wat te doen indien een groep personen die u niet kent, rondhangt in uw gebouw?

U kunt ze begroeten.

Als u zich niet op uw gemak voelt en dat niet normaal vindt, neem dan contact op met een BGA (buurt- en gemeenschapsagent), die ter plaatse zal komen.

Bel de politie indien u getuige bent van strafbare feiten.

Openingstijden van de loketten
Maandag
Van 13u30 tot 16u00
Dinsdag
Van 13u30 tot 16u00
Woensdag
Gesloten
Donderdag
Van 9u00 tot 11u30
Vrijdag
Gesloten